Tüketicilerin satın aldıkları ürünlere karşı olumlu yada olumsuz fikirlerini başka insanlara aktarmaları geçmişten beridir gelen bir iletişim alışkanlığıdır. Bir markaya, hizmete, ürüne karşın yakın çevre, uzak çevre, aile vs. birçok kişinin öneride bulunması etkili bir ağızdan ağıza pazarlama aracıdır. Tam tersi olarakta olumsuz bir düşünce belirtilmesi o markanın potansiyel müşterileri tarafından oluşabilecek güvenin ortadan kalkmasına sebep olmaktadır..
Ağızdan Ağıza Pazarlama Nedir?
Hiçbir geleneksel pazarlama araçları veya dijital pazarlama araçları ürün, hizmet yada kuruluşların faydaları hakkında bir yakın kadar inandırıcı etki yaratamayabilir. Kurumlar AAP taktiklerini canlandırmak adına iletişimi güçlü, ikna kabiliyeti olan ve yeni şeyler denemeyi seven bireyleri kitlesine katmaktadır. Burada en etkili duygu ‘gerçekçilik’ duygusudur. Bir kurumun kendi ürünü yada hizmeti hakkında ortaya atabileceği yüzlerce slogan ve yararlı etkenler sıralaması olabilir fakat ürünü yada hizmeti deneyimleyen birinin ağzından çıkabilecek gerçekçi, sahi bir görüş o ürünü zihinlerde göklere çıkarabilecek etkiye sahiptir.
Pazarlama uzmanları, AAP’nın tüketicilerin satın alma eğiliminde büyük bir katkısı olduğunu bildikleri için, bu konuda stratejik hamlelere yönelmektedir. Paralı reklamlardan yada marka yüzleri tarafından yapılan reklamlardan daha büyük önem taşımaktadır. Aynı zamanda ‘Kulaktan kulağa reklam’, ‘Tavsiye reklamı’ gibi terimlerle de anılmaktadır. Çünkü tüketici olumlu veya olumsuz önerileri ya birebir görmekte, ya da duymaktadır. Kanaat önderleri tarafından ürüne veya hizmete bir not verilmektedir, bu da o markanın referansını yükseltmektedir..
E-AAP Evrimi
Geçmişten günümüze kadar süregelen AAP iletişimi, günümüzde dijital çağa geçişle birlikte e-ağızdan ağıza pazarlama iletişimine evrilmiştir. Dijitalde sürdürülen e-ağızdan ağıza pazarlama iletişiminde internet kullanıcıları kanaat önderi dediğimiz influencer’lar tarafından önerilen ürünleri satın almaya yönelmektedir. Bir ürünü veya hizmeti kullandıktan sonra ise düşüncelerini dijital çevrimiçi platformlardan yayınlamaktadır.. Tüm kullanıcılar için bir güven kilidi haline gelen ‘ürün yorumları’ , satın almadan önce dikkatle okunan ve o ürünü satın alma kararını verdirten en önemli faktörlerden biri haline gelmiştir.
Ağızdan Ağıza Pazarlama Stratejileri
- İletişim kurmaya teşvik etmek
- Tüketicilere pozitif enerji yüklemek
- Tüketicilerle bağ kurmak
- Kanaat Önderleri ile işbirliği kurmak
- Markayı savunacak sadakatli müşteri grupları oluşturmak
- Müşteri geri dönüşlerini dinleyip çözüm üretmek
- Sahici ve şeffaf yaklaşmak
İlginizi çekebilecek farklı konu başlıklarımıza göz atmak isterseniz;